Wanneer je in je woning een eigen kantoor hebt, dan is het van belang dat je deze goed gaat onderhouden. Steeds meer mensen kiezen er namelijk voor om vanuit huis te werken. Daarom is het ook van belang om een goed ingericht thuiskantoor te hebben in je woning. Het is geen overbodige luxe, maar het is ergens ook noodzakelijk. Een goed onderhouden thuiskantoor is heel prettig, zeker als je rust en overzicht wil bewaren in je kantoor vanuit huis. Hieronder lees je vijf tips die van pas kunnen komen om je thuiskantoor netjes te houden en een plek waar je prettig kunt werken.
1. Werk met slimme opbergoplossingen
Werk je regelmatig vanuit huis? Dan is het belangrijk om zo netjes mogelijk te werk te gaan. Dit kan namelijk chaos voorkomen en hiermee kun je ook jouw concentratie verbeteren – en niet dat je continu raakt afgeleid door rondslingerende spullen. Gebruik daarom lades, mappen en dozen om documenten en kleine spullen op te slaan en op te bergen. Houd daarnaast je bureau vrij van losse papieren en kabels en zorg dat alles een vaste plek heeft.
2. Maak schoonmaken onderdeel van je routine
Het netjes houden van het kantoor: daar hoort natuurlijk ook schoonmaken bij. Zorg er daarom voor dat je even gaat stofzuigen en afstoffen: je kunt dit doen voordat de werkdag begint, of als de werkdag is geëindigd. Zo sluit je de werkdag goed af en kun je de volgende dag zo aan jouw bureau schuiven zonder dat je nadenkt over het schoonmaken van jouw thuiskantoor. Naast stofzuigen en afstoffen kun je ook regelmatig dweilen en de ramen lappen, zodat jouw thuiskantoor spic en span is en blijft. Zo blijft je werkplek fris en uitnodigend.
3. Minimaliseer kabelchaos
Een thuiskantoor is heel fijn, maar het komt wel samen met veel draden en kabels. Denk aan kabels van je computer, je muis, toetsenbord en nog veel meer. Voor je eigen rust is het prettig als je deze kabels weg kan werken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van kabelclips of een kabelgoot. Hiermee kun je gemakkelijk snoeren wegwerken. Ook kun je tegenwoordig veel gebruik maken van draadloze apparaten. Op die manier kun je het aantal snoeren minimaliseren. Kabelmanagement geeft rust en het oogt ook professioneel, zeker als er weleens klanten over de vloer komen.
4. Let op een gezond binnenklimaat
Een gezond binnenklimaat is erg belangrijk. Zeker als je hier meerdere uren achter elkaar aan de slag wil gaan, is het belangrijk dat je voldoende frisse lucht hebt. Dit is ook zeker goed voor de concentratie. Zorg er daarom voor dat je dagelijks ventileert voor frisse lucht. Je kunt ook een luchtzuiverende plant neerzetten die kan zorgen voor een betere luchtkwaliteit, of zet een luchtzuiveringsapparaat in het thuiskantoor.
Niet alleen een gezond binnenklimaat kan zorgen voor meer concentratie, ook is het belangrijk om te zorgen voor goede verlichting en een ergonomische houding. Schaf daarom een goede lamp aan die de ruimte mooi kan verlichten, maar zorg er ook voor dat je een bureau hebt en een bureaustoel waar je fijn aan en op kunt zitten. Je wil natuurlijk wel een productieve werkdag hebben zonder last te krijgen van je lichaam.
5. Denk ook aan je energiecontract
Als laatste moet je ook denken aan je energiecontract. Zeker als je thuis aan het werk bent ga je dit merken in je energiecontract. Je thuiskantoor gebruikt namelijk dagelijks stroom door middel van je laptop, lampen, verwarming en airco. Er zijn verschillende energiecontracten waaruit je een keuze kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan een energie vast contract. Op die manier betaal je altijd dezelfde prijs voor je energie. Bij een variabel energiecontract schommelen de prijzen mee met de markt. Mocht het je overkomen dat je plots niet meer gebruik kunt maken van energie, dan is het natuurlijk van belang dat je zo snel mogelijk weer wordt aangesloten aan het net. In dit geval kun je gebruikmaken van een spoed energie contract. Vergelijk snel de diverse leveranciers met elkaar en maak de juiste keuze voor je thuiskantoor.