Hebben we nog contentspecialisten nodig in het tijdperk van AI?

AI is tegenwoordig echt overal te vinden. Van thuis tot op het werk, steeds meer mensen maken er gebruik van. Ook in de contentmarketingbranche worden programma’s zoals ChatGPT ingezet om taken over te nemen. Op het eerste gezicht lijkt het daarom misschien wel alsof een contentspecialist eigenlijk niet meer zoveel te doen heeft. AI kan immers toch ook schrijven? 

Maar hoeveel kan AI daadwerkelijk overnemen en hoeveel schrijft een specialist nog zelf? Het antwoord daarop lijkt per persoon te verschillen. Om definitief antwoord te krijgen vroegen we het aan het contentteam van Semwerkt, een online marketingbureau gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, content en social media.

Het contentteam van Semwerkt

Semwerkt heeft een toegewijd contentteam bestaande uit drie specialisten, waarvan één zich ook met SEO (zoekmachine-optimalisatie) bezig houdt. We spraken hen over hun gebruik van AI tijdens het dagelijkse werk. Hieronder lees je hoe zij AI inzetten tijdens het schrijven:

  1. AI als inspiratiebron

Tijdens ons gesprek kwam één woord steeds terug: inspiratie. Programma’s zoals ChatGPT zijn erg handig om inspiratie op te doen, vooral bij een writer’s block of als een specialist vastzit bij het verwoorden van een onderwerp. Bijvoorbeeld, ChatGPT kan een ingewikkeld onderwerp omzetten in professionele taal. Contentspecialisten schrijven eerst een tekst in hun eigen woorden en laten ChatGPT daarna bepaalde zinnen of termen verbeteren. Ook op dagen dat een specialist moeite heeft met het schrijven van correcte zinnen, kan AI de leesbaarheid van de tekst verbeteren. Voor social media-posts is ChatGPT ook nuttig; soms kunnen de gegenereerde teksten direct worden gebruikt, maar nog vaker vormen ze in ieder geval een goed startpunt.

  1. Volledig door AI geschreven teksten: wel of niet een goed idee?

Hoewel AI steeds beter wordt in schrijven, zijn volledig door AI geschreven teksten volgens de specialisten van Semwerkt nog makkelijk te herkennen. De voorspelbare patronen van ChatGPT vallen op, vooral als je ChatGPT ook zelf gebruikt. Daarom kiezen de specialisten ervoor om AI nog niet de volledig nieuwe blogs en artikelen te laten schrijven. Maar AI is wel zeer nuttig voor het schrijven van bulkteksten die op elkaar lijken (denk aan locatiepagina’s of productomschrijvingen).

  1. Teksten redigeren

Semwerkt heeft het voordeel van een ervaren content editor die lange teksten op taal- en stijlfouten nakijkt. Maar het is ondoenlijk voor hem om elke korte tekst die online gaat te redigeren. Hier biedt ChatGPT een uitkomst. Door een tekst in de chat te zetten en ChatGPT te vragen deze na te kijken, krijgen ze een lijst met verbeterpunten. Dit helpt de contentspecialisten bij het snel nakijken van korte of urgente teksten en bespaart het team van Semwerkt over het algemeen veel tijd.

Je online marketing overlaten aan specialistenWil je je contentmarketing door specialisten laten verzorgen, je website laten optimaliseren voor SEO of adverteren op meta, TikTok of een ander platform? Dan ben je bij Semwerkt aan het juiste adres. Bij dit online marketingbureau wordt ChatGPT gebruikt als een hulpmiddel, maar niet als vervanging. Een echt persoon met de kennis en ervaring om jouw bedrijf online te laten stralen, heeft altijd de vinger op de pols. Gehallucineerde informatie en Amerikaniseringen zul je bij Semwerkt dus niet vinden. Wil je meer weten? Bezoek dan de website van Semwerkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *