Het opzetten van jouw eigen bedrijf op een efficiënte manier

Misschien neem je na jaren in loondienst eindelijk de stap die je al tijden had willen zetten, of ben je een vroege ondernemer die direct na het afstuderen een stap naar een eigen onderneming wil maken; either way, met het opzetten van je eigen onderneming kan je hoogstwaarschijnlijk wel een aantal tips, tricks of handvatten gebruiken. Wij nemen je graag mee in een aantal tips om jouw bedrijf op een efficiënte manier op te zetten. De tips in deze blog kan je tijdens het runnen van je eigen onderneming uiteraard ook toepassen, of pas later implementeren! 

Software

Of het nou gaat om kleding verkopen in een eigen kledingwinkel, je eigen beautysalon openen of een horecazaak starten, elk bedrijf gaat gepaard met bedrijfsmatige processen. Hier kan worden gedacht aan het bijhouden van klantprofielen, de vraag en het aanbod bijhouden, jouw voorraad op orde houden, en ga zo maar door. Onze tip; zorg ervoor dat je één softwareprogramma uitkiest waar in alle bedrijfsmatige processen kunnen worden bijgehouden. Dit scheelt tijd in het onderhouden van klantcontact met aanbieders van verschillende softwareprogramma’s, en natuurlijk ook in het schakelen tussen meerdere programma’s! Daarnaast biedt het overzicht wanneer je alles op één plek hebt, wat zal resulteren in een minder chaotische werksfeer. 

Backoffice uitbesteden

Wanneer je er gaandeweg achter komt dat het bijhouden van de bedrijfsmatige processen niet per se voor jou is weggelegd, vooral wanneer het draait om bijvoorbeeld het uitbetalen van jouw personeel, en de algehele backoffice, kan je er natuurlijk voor kiezen om de backoffice uit te besteden! Een gouden tip, als je het ons vraagt. Er zijn veel bedrijven gespecialiseerd om alle backoffice taken van je over te nemen, waardoor jij je handen vrij houdt voor de facetten van jouw onderneming waar je écht passie voor hebt, zoals het inkopen en verkopen van de kleding of het bedenken van nieuwe gerechten voor op de menukaart! Tip! Een bedrijf dat goed aangeschreven staat wanneer het gaat om het uitbesteden van de backoffice, is Easyworkx

Financiële plaatje

Het runnen van een bedrijf gaat grotendeels gepaard met het genereren van zoveel mogelijk winst. Daarom is het dan ook erg belangrijk om exact te weten hoeveel geld er in het bedrijf binnenkomt, en hoeveel geld er weer uit gaat. De cashflow dus. Zorg er van tevoren voor dat je een goed overzicht op papier hebt gezet waarin duidelijk wordt hoeveel geld je investeert, hoeveel geld er uitgegeven kan worden en hoeveel geld het gewenst is om minimaal binnen te halen om break-even te spelen. Als je het ons vraagt, kan je het best een accountant in arm nemen om in ieder geval bij het opzetten van het bedrijf met je mee te kijken. Je kunt natuurlijk ook in je kenniskring of familie nagaan of er iemand is die veel ervaring heeft met financiële cijfertjes en jou een eindje op weg kan helpen; niet geschoten is altijd mis! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *