De voor en nadelen van payrolling

Payrolling heeft een groot aantal voordelen voor zowel werkgevers als werknemers. De belangrijkste argumenten voor organisaties om te kiezen voor verlonen op payrollbasis is risicobeheersing, kostenbesparing, tijdsbesparing, verlengstuk van HR-afdeling en betrokken medewerkers. En het allerbelangrijkste argument, en tevens grootste voordeel voor werknemers, is dat alles van a-tot-z goed is geregeld. Maar wat zijn de nadelen van payrolling voor werkgevers en werknemers? Je leest ze in deze blog.

We lichten alvast een tipje van de sluier: de meeste payroll nadelen zijn eigenlijk misverstanden en dus onjuist.

Nadelen payroll werkgever

Payrollen bij een onbetrouwbare partij
Een samenwerking met een payrollorganisatie kan voor een onderneming ook een nadelige kant hebben. Met name wanneer er een onbetrouwbare payrollorganisatie wordt gekozen. Het zit namelijk zo: door de Wet Ketenaansprakelijkheid blijven ondernemers zelf aansprakelijk voor de afdracht van loonbelasting en premies voor sociale verzekeringen. Indien een payrollorganisatie niet de (juiste) afdracht van belastingen en premies doet, kan een onderneming door de fiscus aansprakelijk worden gesteld. Bijvoorbeeld bij een faillissement. Kies daarom voor een betrouwbare partij, zoals payroll select.

Nadelen payroll werknemer
Contract elk moment beëindigen

Het inlenende bedrijf kan zonder opgaaf van redenen de payrollovereenkomst met de werknemer beëindigen. De payrollorganisatie dient vervolgens een nieuwe opdracht voor de werknemer te zoeken. In de tussentijd ontvangt de werknemer overigens nog wel gewoon salaris. Daarnaast geldt per 1 januari 2015 dat payrollmedewerkers dezelfde ontslagbescherming hebben als gewone werknemers. Het is dus een fabeltje dat werknemers op payrollbasis van de één op de andere dag werkloos kunnen zijn. 

Verschil in secundaire arbeidsvoorwaarden
Tot 1 januari 2020 was een veelgehoord nadeel van payroll dat de inlener andere secundaire arbeidsvoorwaarden kreeg dan een medewerker in loondienst bij de opdrachtgever. Tot 1 januari 2020 viel deze vorm van inlenen voor de wet onder ‘uitzendovereenkomsten’. Dat betekende dat er kon worden geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden. Door de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab)  is dat niet meer mogelijk. Vanaf dat moment ontvangt een werknemer op payrollbasis minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden en dezelfde rechtspositie als werknemers die in dienst zijn van het bedrijf. De inlener heeft dus hetzelfde recht op o.a. een eventuele 13e maand, vakantiedagen, verlofregelingen en scholingsregelingen dan medewerkers in vaste loondienst.

Minder salaris dan werknemers in vaste dienst

Met bovenstaande wetswijziging kunnen we ook het misverstand dat inleners minder salaris krijgen dan werknemers in vaste dienst, van tafel vegen. Een inlener ontvangt vanaf 1 januari 2020, met de invoering van de WAB, dezelfde arbeidsvoorwaarden als iemand in loondienst van de werkgever. Een betrouwbare payrollorganisatie is daarnaast aangesloten bij brancheorganisatie NBBU. Op payrollwerknemers is namelijk de NBBU cao voor Uitzendkrachten van toepassing. Deze NBBU cao bepaalt dat een payrollwerknemer gelijkwaardig aan de vaste werknemer van een inlenend bedrijf wordt beloond. Een payrollwerknemer ontvangt in een gelijkwaardige functie een gelijkwaardige beloning. Wel is er beloningsverschil als de payrollwerknemer minder ervaringsjaren in de sector heeft, minder diploma’s heeft of minder dienstjaren heeft bij het inlenende bedrijf.

Kortom: met de invoering van de WAB op 1 januari 2020 heeft verlonen op payrollbasis weinig tot geen nadelen meer voor zowel werkgever als werknemer. Zorg alleen dat je zaken doet met een betrouwbare partij die over alle benodigde certificeringen beschikt én lid is van de NBBU. Een goed voorbeeld van een betrouwbare payroller is payroll select. Zij verzorgen de complete overname en implementaties zodat je zonder zorgen kan payrollen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *